از من بپرس (قسمت ششم) : پاسخ به ۴ سؤال مالیاتی شما

قسمت ششم از من بپرس

سؤال اول : شخصی ملکی را به یک شرکت اجاره داده است با مبلغ رهن کامل ۱۰۰ میلیون تومان. نحوه ی محاسبه مالیات به چه صورت است؟

  • پاسخ : طبق رأی دیوان اگر مبلغ مندرج در اجاره نامه رهن کامل باشد، به آن مالیات تعلق نمی‌گیرد.

اگر مستأجر شما شرکت است، مطابق تبصر ۹ ماده ۵۳ ق.م.م،آن شرکت مکلف است مالیات بر درآمد اجاره را زمانی که اجاره را به شما موجر پرداخت می‌کند کسر کند و به سازمان پرداخت کند و فیش آن را به شما تحویل دهد.

  • پاسخ : ماده ۲۲ و ۲۳ ارزش افزوده، در رابطه با جرایم صحبت می‌کند. عموماً تمامی جرایم ارزش افزوده طبق ماده ۱۹۱ ق.م.م قابل بخشودگی می‌باشند. البته استثنائاتی وجود دارد که ذکر می‌شود :

تبصره ۱- دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از تنظیم هر نوع سند بیع قطعی، صلح، هبه و وکالت برای فروش انواع خودرو مشمول مالیات، رسید و یا گواهی پرداخت عوارض تا پایان سال قبل از تنظیم سند، موضوع بند (ب) ماده (۴۳) این قانون و همچنین رسید پرداخت مالیات نقل و انتقال، موضوع این ماده را طبق جداول تنظیمی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می شود، از معامل یا موکل اخذ و در اسناد تنظیمی درج نمایند.

تبصره ۲- دفاتر اسناد رسمی مکلفند در تنظیم وکالتنامه‌های کلی در مورد اننتقال اموال، فروش خودرو را تصریح نمایند.

تبصره ۳- دفاتر اسناد رسمی در صورت تخلف از مقررات تبصره های (۱) و (۲) این ماده مشمول جریمه به شرح زیر خواهند بود:

الف- در صورتی که مالیات و عوارض متعلق پرداخت نگردیده و یا کمتر از میزان مقرر پرداخت شده باشد، علاوه بر پرداخت وجه معادل مالیات و عوارض و یا مابه‌التفاوت موارد مذکور، مشمول جریمه‌ای به میزان دو درصد (۲%) در ماه، نسبت به مالیات و عوارض پرداخت نشده و مدت تأخیر می‌باشد. جریمه مذکور غیرقابل بخشودگی است.

  • پاسخ : طبق ماده ۵۴ ق.م.م موارد زیر بر اساس جدول املاک مشابه تعیین می شود :
  • ۱- اگر قرارداد اجاره وجود نداشته باشد.

۲- اگر وجود داشته باشد و از ارائه آن خودداری بشود.

۳- مبلغی که در اجاره نامه نوشته شده است از ۸۰ درصد قیمت جدول املاک مشابه کمتر باشد.

اما استثنا وجود دارد برای اینکه اجاره بها طبق جدول املاک مشابه تعیین نشود :

طبق تبصره ۹ ماده ۵۳ ق.م.م :  اگر مستاجر شرکت باشد و آن شرکت هزینه اجاره را در دفاتر خود هر مبلغی بنویسد آن مبلغ ملاک قرار می‌گیرد.

  • پاسخ : مطابق ماده ۱ ق.م.م، هرگونه درآمدی حاصل شود باید مالیات آن هم پرداخت شود. اثبات این موضوع مشکل است که این شخص از طریق سایت درآمدی نداشته.

در ارتباط با مورد دوم بله این شخص می‌تواند نامه عدم فعالیت خود را به سازمان ارائه کند.

در رابطه با مورد آخر زمانی که شما به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته می‌شوید و پرونده مالیاتی هم تشکیل می‌شود قطعاً باید اظهارنامه مالیاتی هم ابراز شود.

قسمت ششم
فرشید رستگار
۰:۰:۰ | ۰:۰:۰
از من بپرس

من فرشید رستگار در قسمت بعدی از من بپرس، به سؤالات شما پاسخ خواهم داد.

لطفاً سؤالات خود را در پایین همین پست، درج نمایید.

4 دیدگاه برای “از من بپرس (قسمت ششم) : پاسخ به ۴ سؤال مالیاتی شما

  1. جوادی گفته:

    با سلام و خسته نباشید یه سوالی داشتم در خصوص اظهار نامه ملک اگه ما یه ملک به دو تا شرکت اجاره داده باشیم و اجاره نامه رسمی نداریم توی اظهار نامه واسه هر کدوم باید نصف متراژ ملک و بیاریم ممنون میشم اگه لطف کنید یه قسمت اختصاص بدین به اظهار نامه ملک ممنون میشم

  2. ناصر محمدی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشی
    بنده در مورد مالیات ارزش افزوده سوال داشتم و ممنون میشوم راهنمایی کنید:
    شرکت در سال ۹۱ تاسیس شده و جواز تاسیس آن نیز سال ۹۱ می باشد و تا سال ۹۵ شروع به ساخت و ساز و خریداری تجهیزات و دستگاههای تولید نموده است و در سال ۹۵ پروانه بهره برداری دریافت کرده و شروع به فروش محصولات نمود
    از دایره ارزش افزوده جهت بررسی امدند و ارزش افزوده مربوط به خرید تجهیزات را به این علت که در ان زمان شرکت پروانه بهره برداری نداشته است مورد قبول ندانستند و گفتند ارزش افزوده پرداختی را به حساب دارایی باید ثبت کنید و قابل کسر از ارزش افزوده فروش محصولات نمی باشد.
    لطفا در این زمینه بنده را راهنمایی کنید

  3. حسینی گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من در سایت اینماد برای سایت فروشگاه اینترنتی که تقریبا یک ماه است راه اندازی کردم ثبت نام کردم و بعد متوجه شدم که در سیستم مالیاتی هم ثبت می شویم.
    -می خواستم بدونم من که حداقل در یکسال آینده فروشی ندارم یا حداقل زیر یک میلیون در ماه فروش داشته باشم مالیاتی به من تعلق می گیرد و برای اینکه مالیاتی نگیرد از قوانین خاصی باید استفاده کرد؟
    – در صورتی که مجوز کسب و کار مجازی (غیر از اینماد) را بگیرم و اینکه یکی از شرایط گرفتنش ثبت نام در اداره مالیات هست فرقی در مالیات دهی من می کند یا خیر؟
    – نحوه اطلاع از اینکه قطعا اسم ما در اداره مالیات هست به چه نحو است؟
    – در صورت حذف اینماد تغییری ایجاد می شود یا خیر؟
    – میزان مبلغی مالیات برای چنین کسب و کار هایی به چه صورت است و اینکه اگر زیر مقدار حق مالیات بود باز هم مبلغی برای اینکه اسم ما در مالیات هست می گیرند یا خیر؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *