نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

اگر کسب و کار شما فاقد فعالیت است : باید مراتب عدم فعالیت خود را به اطلاع حوزه مالیاتی خود برسانید …

[divide style=”dots”]

متاسفانه عدم اطلاع اکثر مدیران شرکت ها و یا صاحبان مشاغل ( و حتی حسابداران عزیز ) از این موضوع، موجبات متحمل شدن ضرر و زیان های زیادی را برای ایشان ایجاد می نماید.

در این خصوص توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم :

1) ماده 184 قانون مالیات های مستقیم : ادارات ثبت مکلفند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکتها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می‌رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکتها و موسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده‌اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره‌های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال دارند .

یعنی : سازمان امور مالیاتی بصورت ماهانه آمار شرکت های ثبت شده را دارد.

حال باید توجه داشت : از زمان ثبت، تا هر زمانیکه شرکت فاقد فعالیت بود، مراتب باید طی نامه ای کتبی ( در سربرگ شرکت و با مهر و امضاء ) به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود. ( نمونه نامه عدم فعالیت در انتهای همین صفحه موجود می باشد. )

2)  صاحبان مشاغل ( اشخاص حقیقی ) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و  ایشان  نیز می بایست عدم فعالیت خود را کتباً به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

3) پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت می باشد؛ یعنی بابت هر سال مالی ( حتی در صورت نداشتن فعالیت )، می بایست دفاتر قانونی پلمپ گردد.

4) تسلیم اظهارنامه های عملکرد و ارزش افزوده ( بصورت صفر ) نیز می بایست صورت گیرد.

5) در صورت خرید هرگونه اموال، اثاثیه و تجهیزات در سال مورد نظر، جزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.

6) حساب بانکی شرکت در دوره ” عدم فعالیت ” نباید هیچگونه تراکنشی داشته باشد.

7) اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل قبول است و نمی توان برای آینده این کار را انجام داد.

[divide style=”dashs”]

نمونه نامه عدم فعالیت برای اشخاص حقوقی

 

بسمه تعالی

ریاست محترم امور مالیاتی ……….

با سلام؛

احتراماً بدینوسیله اعلام میدارد شرکت ………………… به شماره ثبت ……………… و کلاسه پرونده ………….. از تاریخ ………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.

مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

 

مهر و امضاء

[divide style=”dashs”]

نمونه نامه عدم فعالیت برای اشخاص حقیقی

 

بسمه تعالی

ریاست محترم امور مالیاتی ……….

با سلام؛

احتراماً بدینوسیله اعلام میدارد اینجانب ………………….. به کد ملی ……………… و کلاسه پرونده …………….. دارای واحد صنفی ………………… از تاریخ ………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.

مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

 امضاء

2 دیدگاه برای “نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

  1. profile avatar
    بهمن گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت راهنماییتون
    تاریخ تاسیس شرکت ما 19 مرداد 1398 هست و از اون موقع تاحالا هیچ فعالیتی نداشتیم. عدم فعالیتمان را چه زمانی باید به اداره دارایی اعلام کنیم؟ و آیا بعد از اینکه عدم فعالیت اعلام کردیم میتونیم تغییر آدرس دهیم و شرکت را به استان دیگر منتقل کنیم؟
    تشکر فراوان

    • profile avatar
      نگار محمدلی (پشتیبان سایت) گفته:

      با سلام و عرض ادب
      پاسخ شما: شما می بایست در هر سال مالی مراتب عدم فعالیت خود را کتبا به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایید اما در صورت عدم فعالیت هم ملزم به رعایت تکالیف قانونی از جمله پلمپ دفاتر خواهید بود . نمونه نامه عدم فعالیت : بسمه تعالی

      ریاست محترم امور مالیاتی ……….

      با سلام؛

      احتراماً بدینوسیله اعلام میدارد شرکت ………………… به شماره ثبت ……………… و کلاسه پرونده ………….. از تاریخ ………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.

      مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *