نامه عدم فعالیت به اداره مالیات

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

با تغییر اوضاع کاری شرکت‌ها، شرایط مختلفی به آن ها تحمیل می شود. نوسانات بازار و مشکلات پیش رو از جمله ورشکستگی، دلسردی از کار، اختلاف میان شرکا غیره مانع از ادامه ادامه امور شرکت شده و باعث می شود شرکت، بدون فعالیت باقی بماند. شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به عنوان مصارف شخصی صاحبان خود و هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد.
مراتب عدم فعالیت شرکت باید به صورت قانونی به سازمان امور مالیاتی اعلام شود تا شما را از پرداخت مالیات معاف نماید؛ در غیر این صورت، شرکت مشمول جرایم سنگین مالیاتی خواهد شد. در این حالت، ارائه اظهارنامه عدم فعالیت در موعد قانونی نیز از ضروریات است.

برای اعلام عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

در شرایطی که هئیت مدیره شرکت تمایلی به ادامه فعالیت ندارند باید نامه عدم فعالیت تنظیم نموده و آن را به حوزه مالیاتی مربوط ارائه دهند. نامه باید در سربرگ رسمی شرکت، همراه با مهر و امضای رسمی شرکت انجام پذیرد.
در متن نامه باید اطلاعات ضروری از جمله نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، عنوان واحد صنفی و تاریخ آغاز عدم فعالیت شرکت قید شده باشد. کارشناس اداره مالیات پس از بررسی‎ها‎ی لازم، موافقت خود را با عدم فعالیت شرکت اعلام می‎کند. همچنین لازم به ذکر است مراتب عدم فعالیت شرکت بایستی به سازمان تأمین اجتماعی نیز جهت عدم رد بیمه کارکنان اعلام شود.

نکات قابل توجه در زمان اعلام عدم فعالیت

در ادامه مطلب به مواردی که شرکت های غیر فعال باید به آن توجه داشته باشند، اشاره می کنیم:
• یک شرکت تا زمانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد، نمی تواند نامه عدم فعالیت برای واحد اقتصادی خود تنظیم نماید.
• اعلام عدم فعالیت شرکت باید در هر سال مالی انجام گردد. یک بار اعلام عدم فعالیت برای کل حیات شرکت کفایت نمی کند. تداوم عدم فعالیت شرکت باید هر ساله تمدید شود.
• شرکت‌ های بدون فعالیت هم باید مانند شرکت ‌های فعال، نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام نمایند. به این معنا که در هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، دفاتر قانونی باید پلمپ شود.
• حتی در حالت عدم فعالیت، شرکت‌ ها موظفند اظهارنامه مالیاتی سالانه عملکرد خود را به ‌صورت سفید ارسال نمایند. اظهارنامه ارزش افزوده نیز به صورت صفر باید در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود.
• این نکته بسیار حائز اهمیت است که اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل‌قبول است بنابراین یک شرکت نمی تواند برای سال مالی که هنوز نرسیده است درخواست عدم فعالیت نماید.
• در صورتی که مدت ‌زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت منحل خواهد شد.
• اگر شرکت در اساسنامه آورده نقدی داشته باشد، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.
• خرید هر گونه اموال، اثاثیه، تجهیزات و غیره طی سال، جزو خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است. لذا یک شرکت غیرفعال نباید هیچ گونه خرید و فروشی انجام دهد حتی خریدهای شخصی، چون به عنوان فعالیت شرکت محسوب می شود و در این حالت مشمول جریمه‌ های سنگین مالیاتی می‌ شوید.

استعلام عدم فعالیت شرکت توسط سازمان امور مالیاتی

مراجع مالی و مالیاتی، برای صحت سنجی عدم فعالیت شرکت، از روش های زیر در تشخیص عدم فعالیت شرکت استفاده می کنند و مبادرت به پذیرش درخواست یا رد عدم فعالیت شرکت می نمایند:
• بررسی اظهارنامه تسلیمی و صحت سنجی آن
• بررسی دفاتر قانونی که می‌بایست به صورت سفید تحویل شوند و نباید هیچ گونه ثبت حسابداری در آنها درج شده باشد.
• استعلام‌های مالی و حساب بانکی شرکت به نحوی که در حساب بانکی شرکت هیچ تراکنشی ثبت نشده باشد، تراکنش های اتوماتیک بانک ها.
• بررسی خرید و فروش های ثبت شده به نام اعضا یا برای شرکت؛ هرگونه خرید و فروشی نشان از وجود معامله دارد.
• بررسی دفاتر و فاکتورهای شرکت‌های دیگر توسط سیستم یکپارچه مالیاتی
توجه داشته باشید که کشف فقط یک فعالیت مالی کوچک، سرنخی است برای کذب بودن ادعای شما که منجر به جریمه های سنگین مالیاتی می گردد.

محاسبه مالیات شرکت های بدون فعالیت

برخی افراد تصور می‌کنند تا زمانی که تشکیل پرونده مالیاتی نداده‌ باشند، مشمول مالیات نخواهند شد. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. اداره ثبت شرکت‌ها مکلف است در پایان هر ماه، اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها و موسسات و نیز تغییرات آنها را به اداره مالیات اطلاع دهد.

در نتیجه، اگر شرکتی فعالیت اقتصادی نداشته باشد، باید مراتب عدم فعالیت خود را به حوزه مالیاتی اعلام نماید. در غیر این صورت نه تنها به این شرکت‌ مالیات تعلق می‌گیرد، بلکه مشمول جرائم مالیاتی نیز خواهد شد.

طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارسال نمایند. این کار به شکل غیر حضوری و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir قابل انجام است. اگر اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال ننمایند، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی به میزان 30 درصد مالیات متعلقه خواهند شد.

عدم ارسال اظهارنامه در شرکت های غیرفعال، مشمول جریمه غیر قابل بخشش 10 درصد مالیات متعلقه خواهد بود. محاسبه مالیات شرکت‌ها به‌ازای درآمد آن ها صورت می‌گیرد. پس اگر یک شرکت، به دلیل نداشتن فعالیت مالی، درآمدی هم نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. از آنجا که شرکت‌های بدون فعالیت، درآمدی هم ندارند، در صورت اثبات این موضوع و پذیرش سازمان، مالیات آنها صفر خواهد بود.

نمونه نامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی

پس از آموزش چگونگی اعلام عدم فعالیت شرکت، مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که “نامه عدم فعالیت شرکت را چگونه بنویسیم؟” در این بخش، یک نمونه نامه اعلام عدم فعالیت شرکت آورده شده تا شما با نکات نامه عدم فعالیت آشنا شوید.

ریاست محترم سازمان امور مالیاتی

با سلام

احتراما بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………….. به شماره ثبت ………….. و کلاسه پرونده……………….. از تاریخ……………… تا تاریخ ……………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد. مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

سایر توضیحات در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم به حضورتان اعلام می‌گردد.

نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی

کافی است نامه عدم فعالیت خود را با سربرگ و مهر و امضا، خطاب به ریاست سازمان تامین اجتماعی نوشته و آن را به کارشناسان مربوطه تحویل دهید.

ریاست محترم  ریاست سازمان تامین اجتماعی

با سلام

احتراما بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………….. به شماره ثبت ………….. و کلاسه پرونده……………….. از تاریخ……………… تا تاریخ ……………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد. مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

سایر توضیحات در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم به حضورتان اعلام می‌گردد.

اگر به مباحث مالیات علاقه مند هستید، شما می‌توانید به لینک آموزش مالیات مراجعه کنید تا از آموزش‌های رایگان مالیات استفاده کنید. 

نمونه نامه عدم فعالیت برای اشخاص حقوقی

بسمه تعالی

ریاست محترم امور مالیاتی ……….

با سلام

احتراماً بدینوسیله اعلام میدارد شرکت ………………… به شماره ثبت ……………… و کلاسه پرونده ………….. از تاریخ ………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد. 

مهر و امضاء

جمع بندی

ما برای شما نمونه نامه عدم فعالیت برای اشخاص حقوقی و حقوقی قرار دادیم و شما با نامه عدم فعالیت به اداره مالیات آشنا شدید. اگر پرونده شما تخصصی است می توانید برای مشاوره مالیاتی حضوری، آنلاین و تلفنی با شماره ۰۲۱۶۶۴۹۰۷۶۳ تماس بگیرید.

4 دیدگاه برای “نامه عدم فعالیت به اداره مالیات

  1. profile avatar
    عابدی گفته:

    سلام ارسال نامه عدم فعالیت شخص حقیقی با پست سفارشی قابل قبول هست

    • profile avatar
      آقای مالیات گفته:

      سلام و درود. اگر کسب و کار شما فاقد فعالیت است؛ باید مراتب عدم فعالیت شرکت خود را به اطلاع حوزه مالیاتی خود برسانید. مراتب باید طی نامه‌ای کتبی در سربرگ شرکت (اگر حقوقی هستید) و با مهر و امضاء به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود. مهم این است که عدم فعالیت شما به اطلاع سازمان رسانیده شود.

  2. profile avatar
    بهمن گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت راهنماییتون
    تاریخ تاسیس شرکت ما 19 مرداد 1398 هست و از اون موقع تاحالا هیچ فعالیتی نداشتیم. عدم فعالیتمان را چه زمانی باید به اداره دارایی اعلام کنیم؟ و آیا بعد از اینکه عدم فعالیت اعلام کردیم میتونیم تغییر آدرس دهیم و شرکت را به استان دیگر منتقل کنیم؟
    تشکر فراوان

    • profile avatar
      نگار محمدلی (پشتیبان سایت) گفته:

      با سلام و عرض ادب
      پاسخ شما: شما می بایست در هر سال مالی مراتب عدم فعالیت خود را کتبا به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایید اما در صورت عدم فعالیت هم ملزم به رعایت تکالیف قانونی از جمله پلمپ دفاتر خواهید بود . نمونه نامه عدم فعالیت : بسمه تعالی

      ریاست محترم امور مالیاتی ……….

      با سلام؛

      احتراماً بدینوسیله اعلام میدارد شرکت ………………… به شماره ثبت ……………… و کلاسه پرونده ………….. از تاریخ ………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.

      مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *