فرآیند صدور مفاصا حساب مالیاتی برای اتباع بیگانه شاغل در ایران

فرآیند صدور مفاصا حساب مالیاتی برای اتباع بیگانه شاغل درایران

[quote color=”#000000″ arrow=”yes”] [animate animation=”fadeInUp” duration=”2″]

شرح :


صدور پروانه خروج از کشور یا تمدید پروانه اقامت و یا اشتغال برای اتباع خارجه، به استثنای کسانی که طبق مقررات این قانون از پرداخت مالیات معاف می باشند، موکول به ارایه مفاصا حساب مالیاتی یا تعهد کتبی کارفرمای اشخاص حقوقی ایرانی طرف قرارداد با کارفرمای اتباع خارجی یا اشخاص حقوقی ثالث ایرانی است.

مراحل و شرح اقدامات :

1. دریافت مدارک مورد مطالبه از مودی ( تبعه خارجی ) به دو صورت : الف ) اخذ درخواست کارفرما مبنی بر صدور مفاصا حساب مالیاتی از واحد اتباع خارجه واقع در اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی به همراه تصاویر پروانه اشتغال و گذرنامه بانضمام اصل مدارک ، ب) اخذ تصاویر پروانه اشتغال و گذرنامه و رویت اصل آنها به همراه گواهی رئیس گروه مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت مالیات یا اخذ تعهد پرداخت
2. بررسی مدارک درجهت کشف مغایرت درتاریخ ورود و شروع اعتبار اشتغال و تاریخ قید شده و فرم رئیس گروه مالیاتی ذیربط که در صورت مشاهده عدم مغایرت مدارک به سیستم رایانه ای ارسال میگردد
3. بررسی اطلاعات و سوابق در سیستم مکانیزه که در صورت داشتن سابقه ، مدارک ضمیمه پرونده قبلی میگردد و در غیر اینصورت با تخصیص کد و شماره پرونده نسبت به تشکیل سابقه اقدام و اطلاعات مأخوذه در سیستم منعکس میگردد
4. پس از انتقال اطلاعات در سیستم مکانیزه ، اداره مربوطه نسبت به صدور استعلام از رئیس گروه مالیاتی ذیربط اقدام مینماید
5. رئیس گروه مالیاتی پس از دریافت استعلام نسبت به اخذ مالیات یا تعهد موضوع ماده 89 قانون مالیاتهای مستقیم اقدام نموده و مراتب بلامانع بودن خروج یا تمدید اقامت و یا اشتغال تبعه طی نامه ای به اداره امورمالیاتی ذیربط اعلام میگردد و اداره یادشده مکلف است اطلاعات موجود در فرم را پس از تأیید و ثبت به سیستم مکانیزه منتقل نماید
6. صدور مفاصا حساب مالیاتی ( موضوع ماده 89 قانون مالیاتهای مستقیم) . اداره امورمالیاتی مکلف است پس از انعکاس اطلاعات فرم مربوط به سیستم مکانیزه دراین مرحله با توجه به تاریخهای اعلام شده حسب مورد مراتب بلامانع بودن خروج یا تمدید اقامت و اشتغال تبعه را به ناحیه انتظامی ذیربط اعلام نماید.
7. اداره امور مالیاتی پس از دریافت برگه های ابطال پروانه اشتغال اتباع خارجه اقدام به بررسی کد و شماره پرونده آنها از سیستم مکانیزه می نماید . حالتهای ممکن : الف ) چنانچه پس از بررسی و یافتن سابقه تبعه در سیستم ، مغایرتی بین تاریخ ابطال و اعلام آخرین رسیدگی رئیس گروه مالیاتی مشاهده نشد ، صرفأ نسبت به انعکاس تاریخ ابطال درسیستم اکتفا گردیده و در غیر اینصورت مراتب جهت بررسی و اظهار نظر به رئیس گروه مالیاتی ذیربط اعلام میشود. ب) درصورت عدم وجود سابقه از تبعه ، چنانچه کارفرما و رئیس گروه مربوطه برای اداره امور مالیاتی شناخته شده باشد ، مراتب به رئیس گروه مالیاتی ذیربط به منظور بررسی و اقدام لازم ارسال میگردد و در غیر اینصورت طی درخواستی کتبی آدرس کارفرما جهت انجام اقدامات فوق از اداره کل اشتغال اتباع خارجه استعلام میگردد .

مدارک مورد نیاز :

1. درخواست کارفرما مبنی بر صدور مفاصا حساب مالیاتی از واحد اتباع خارجه اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی
2. تصاویر پروانه اشتغال و گذرنامه تبعه خارجی بانضمام اصل مدارک
3. اطلاعات موجود در سیستم مکانیزه
4. تصویر پروانه کسب از کارفرما درمورد اشخاص حقیقی و یا تصویر آگهی تأسیس و تغییرات و مدارک صاحبان امضاء مجاز از کارفرما درمورد اشخاص حقوقی

 

[/animate][/quote]

1 دیدگاه برای “فرآیند صدور مفاصا حساب مالیاتی برای اتباع بیگانه شاغل در ایران

  1. profile avatar
    احمد محمدی گفته:

    با سلام
    فرآیند صدور مفاصا حساب مالیاتی برای اتباع بیگانه شاغل درایران تقریبا چقدر زمان میبرد؟

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *